Hoewel ik vooraf in mijn stamkroeg stoer had aangekondigd de rechter mijn middelvinger te tonen, was ik toch geïmponeerd en boog deemoedig het hoofd toen de zitting een aanvang nam. De rechter en de officier van justitie keken mij monsterend aan. Mijn advocaat staarde naar het papier met aantekeningen dat voor hem lag. Ik kreeg een somber voorgevoel.

“Juist. Dus u bent meneer Gajentaan?” zei de officier op strenge toon.

Ik knikte instemmend.

“Meneer Gajentaan, vandaag behandelen wij twee strafklachten tegen u”, vervolgde de officier.

“Ik begin met de eerste aanklacht die wij ontvingen via het Meldpunt Occidentofobie. In een artikel uit 2012 heeft u sympathie getoond voor de Indonesische vrijheidsstrijder Sutan Sjahrir. U bent neem ik aan bekend met diens anti-Nederlandse houding en zijn kritiek op het westerse kapitalisme?”

“Ja, dat klopt maar ik had toch sympathie voor hem, vooral vanwege zijn democratische idealen. Weet u wel dat Sjahrir niet alleen vervolgd werd door Nederland in de jaren dertig vanwege zijn antikolonialisme, maar ook in de oorlog door de Japanners? Later is hij is nog opgesloten door Soekarno, vanwege zijn vrijheidslievende gedachtegoed.”

“U wijkt te veel van de zaak af. Wij vorderen drie maanden onvoorwaardelijke hechtenis vanwege occidentofobie” zei de officier, terwijl hij streng over zijn leesbril heen keek.

Ik keer zorgelijk naar mijn advocaat. Die krabbelde iets op het papier, maar maakte nog geen aanstalten het woord te gaan voeren.

De officier vervolgde: “we hebben ook een blog van u aangetroffen van u uit 2016 getiteld “Pietenopstand”, waarin u ervoor pleit om alleen die Sinterklaas-intochten te bezoeken waar echte, dat wil zeggen zwart geschminkte Pieten zijn. Een blog dat meer dan 18.000 keer werd gelezen, mijn complimenten. Maar wij ontvingen een klacht van het College voor de Rechten van de Mens. De donkergekleurde medemens kan aanstoot nemen aan uw witte gedachtegoed. Ik vorder daarom additioneel vijf maanden hechtenis voor deze overtreding.”

“Maar, maar…” stamelde ik. “Hoe kan dat nu? U veroordeeld mij voor een stuk dat te veel politiek-correct is in uw ogen maar ook voor een ander stuk dat juist niet politiek-correct is. En u telt de straffen bij elkaar op. Vindt u niet dat het één juist het ander opheft?”

“Geen sprake van, zo werkt de wet niet”, zei de officier bars en de rechter knikte instemmend. “U bent twee keer in overtreding geweest, dus tellen we dat bij elkaar op. Misschien zou het verstandiger zijn als u helemaal stopt met bloggen en twitteren”.

Ik keer weer naar mijn advocaat. De zweetdruppels gutsten van zijn voorhoofd. Het zag er somber uit.

Een gedachte over “Beschuldigd

  1. Ook prachtige satire! Je ‘Pietenopstand’ spreekt mij duidelijk aan. Lees ook de hoofdredacteur van De Correspondent. Hij begint (na NRC Handelsblad) steeds (serieuzer!) links te worden. Moet hij niet doen! Ik neem in ieder geval géén abonnent op De Correspondent. Dan wordt het alleen maar erger.

    Like

Geef een reactie

