Mijn grootvader de Amsterdamse dierenarts Dr. Jan Gajentaan (1902 – 1987) was in zijn tijd een vrij bekende Nederlander. Dat kwam vooral omdat hij van 1950 tot en met 1962 Sinterklaas speelde bij de landelijke intocht, die toen nog steevast in Amsterdam werd gehouden. Hij was de eerste nationale televisiesinterklaas die samen met Mies Bouwman op de vaderlandse beeldbuis verscheen.

opa-2Mijn grootvader was een echte liberaal en Oranje-man van de oude stempel, een conservatieve VVD’er maar met een Amsterdams gevoel voor humor. Dat één van zijn beide zoons Henk (later diplomaat) mede-oprichter was van D66 leidde bij hem niet tot groot enthousiasme, want die partij was voor hem een paar straten te links.

Ik kan mij nog goed herinneren hoe ik in de vroege jaren tachtig af en toe politieke gesprekken voerde met mijn grootvader. Ik was zelf in die tijd nog een idealistische, progressieve liberaal. Wanneer ik progressieve gedachten naar voren bracht in het gesprek hoorde mijn grootvader mij geduldig aan en zei daarna steevast: “het draait allemaal om centen en baantjes, jongen”.

Opa
Opa op zijn balkon in Buitenveldert. Jaren tachtig.

Tijdens deze gesprekken kwam mijn grootvader veelvuldig terug op de figuur Kees (Cornelis) Berkhouwer, een VVD’er die nog voorzitter is geweest van het Europese Parlement maar die begin jaren tachtig in opspraak kwam omdat hij er vandoor zou zijn gegaan met een dure fles wijn na afloop van een diner van de Europese vakbond.

In zijn politieke monologen haalde mijn grootvader die nog over de strenge protestantse moraal beschikte, vaak deze Berkhouwer erbij. Volgens hem een afschrikwekkend voorbeeld van gedrag waartoe mensen konden vervallen wanneer zij niet beschikten over een standvastige houding.

Deze opmerkingen schieten mij nog wel eens te binnen wanneer ik het nieuws doorneem wat al jaren bol staat van de talloze affaires op het vlak van fraude, corruptie en schaamteloze zelfverrijking, zowel in politiek als bedrijfsleven.

Ook de afgelopen tijd hebben we onze portie gehad. Het ging van met derivaten sjoemelende en in Maserati’s rondrijdende woningcorporatie voorzitters tot aan prominente VVD’ers die in hun vrije tijd wietplantages runden, of op allerlei manieren gul bedeeld werden door bevriende projectontwikkelaars.

Onlangs las ik dat de Franse presidentskandidaat Fillon beschuldigd wordt dat hij zijn vrouw een nepbaan had gegund als parlementair assistent en zij daarvoor 900.000 euro opstreek. Ook de kinderen Fillon werden ingezet als parlementair assistentjes; zij toucheerden daarvoor 84.000 euro volgens Le Canard Enchaîné.

En dan nu weer (update april 2017): VVD-voorzitter Henry Keizer “regelde” de overname van een miljoenenbedrijf (uitvaart coöperatie) via een paar VVD-“vrinden”, die daar commissaris waren.

Uiteindelijk had hij toch wel een punt, die opa van mij, wanneer hij zei:
“Het draait allemaal om centen en baantjes, jongen”.”

Dit blog werd eerder in 2014 in een wat andere vorm gepubliceerd op de site van De Dagelijkse Standaard

Een gedachte over “Het draait allemaal om centen en baantjes, jongen

Geef een reactie

