“Het begint al ’s ochtends vroeg, dokter”, zei ik tegen de bedachtzaam kijkende psycholoog naast me. “Gelijk als ik wakker word kijk ik op het scherm van mijn smartphone. Meestal staan er dan al een stuk of twintig Twitter meldingen”.

“Bijna al die meldingen leiden tot felle en soms heel ingewikkelde discussies” lichtte ik toe. “Natuurlijk, ik laat me daarbij ook niet onbetuigd. Het meest kan ik me ergeren aan linkse mensen die de realiteit ontkennen, ook al ben ik heel vroeger zelf een beetje links geweest”.

De psycholoog keek een beetje bedenkelijk. Ik zal toch niet de pech hebben gehad een PvdA-psycholoog te treffen, vroeg ik me bezorgd af.

“Ik zit nu eenmaal in het kamp van de mensen die zich zorgen maken over de uit de hand gelopen massa-immigratie, de islamisering en de parallelle samenlevingen die zijn ontstaan omdat we zoveel nieuwkomers gewoon niet goed kunnen opnemen”.

“Die ongecontroleerde massa-immigratie leidt onherroepelijk tot radicalisering”, vervolgde ik. “Volgens mij is het zo logisch als wat. Toch blijven de goedmensen het tegenovergestelde beweren en toch geven politici zonder ruggegraat telkens toe aan de wensen van de EU in Brussel. Ja, dan kan ik me wel eens al te druk maken, dokter. Dan vlieg ik  uit de bocht”.

De psycholoog nam een trekje van zijn pijp en keek me vorsend aan. “Zijn het steeds dezelfde mensen waarmee u in de clinch ligt op Twitter?”, vroeg hij beleefd.

“Nee, dat is het nu, dokter” haakte ik in. “Was het maar zo simpel. Ook met mensen van mijn eigen kamp raak ik verzeild in felle debatten. Want sommigen hebben racistische of antisemitische trekjes, of radicale ideeën in andere opzichten. Voor je het weet, zit je met hen ook allerlei opgewonden debatten te voeren die slecht zijn voor de bloeddruk. Je bent op Twitter de hele dag dingen aan het uitleggen en wildemannen aan het blokken”.

De psycholoog keek me bemoedigend aan. Ik ging door met mijn verhaal. “Ja, ik ben gelukkig zelf nog redelijk genuanceerd, vind ik. Een totaalverbod op de islam, wat de PVV wil, dat gaat mij weer nét iets te ver. Maar ik vind ook niet dat we de boel de boel maar kunnen laten. Ik zit er ergens tussenin, begrijpt u?”

De psycholoog maakte een notitie en keek vervolgens op zijn horloge. Ik moet het misschien niet te ingewikkeld maken, dacht ik.

“Wat zijn uw klachten precies?”

“Concentratieverlies, dokter. Ik maak me te druk over discussies waarvan minstens 90% achteraf nutteloos blijkt. Dat wil zeggen, de meeste mensen kun je toch niet overtuigen. We twitteren wat af met z’n allen, maar aan het einde van de dag zijn de goedmensen nog steeds goedmensen en de patriotten nog steeds patriotten. Twitteren lijkt een zinloze bezigheid dokter, het geeft een gevoel van grote zinloosheid”.

Zo, dat was mooi gevonden, vond ik zelf.

“Maar hoe zijn uw contacten buiten de social media om?”

“Dat is het rare dokter, die zijn juist heel normaal. Als ik in de voetbalkantine kom merk ik niets van al die polarisatie. Laatst hadden we bij ons op de club nog een gesprek over Zwarte Piet. Niemand had er moeite mee, ook niet de Surinaams-Nederlandse coach of de ouders van buitenlandse afkomst. Soms denk ik wel eens dat sommige mensen veranderen in monsters zodra ze achter een computer zitten. Ik laat me daar soms teveel in mee zuigen. Ik wil erg graag depolariseren, dokter”.

Ik zag dat de psycholoog een recept uitschreef. Nieuwsgierig nam ik het in handen.

Social media gebruik beperken tot maximaal twee maal een half uur per dag, zag ik staan. Na afloop van het twitteren telkens een kopje kamillethee drinken en drie keer diep ademen.

Dit had ik ook wel zelf kunnen bedenken, fluisterde ik in mezelf toen ik naar huis liep met het recept in mijn handen.

5 gedachtes over “Dokter, ik wil depolariseren

  1. Dit zie ik als een verklaring waarom je minder frequent op Twitter zult worden waargenomen.
    Diezelfde stap heb ik inmiddels ook gemaakt.
    Als psycholoog van de koud grond lees ik hier nog iets in dat met de komst van VNL, GeenPeil en FvD te maken heeft.
    Mentaal resetten?

    Liked by 1 persoon

  2. De komst van VNL FvD en GeenPeil zal het politieke landschap mogelijk wel iets veranderen maar eerst maar even afwachten welke partij er echt doorbreekt. Wat betreft GeenPeil zie ik de formule totaal niet zitten, al kan ik de verontwaardiging waaruit de partij voortkomt wel begrijpen. FvD is een beetje “het wetesnchappelijk bureau van de PVV”zoals Rutger vd Noort schrijft. VNL heeft denk ik wel lange termijn mogelijkheden omdat wij geen echte klassiek-liberale partij meer hebben. Zal de VVD scherp houden 😉
    Zelf stem ik strategisch in 2017 dus gewoon PVV, dat neemt niet weg dat ik onafhankelijk ben en kritisch sta tegenover een aantal punten van de PVV. Mij gaat het er nu om een zo krachtig mogelijk signaal te geven aan de gevestigde partijen en dat doe je alleen door de PVV de grootste te maken.
    En ja, ik zal het waarschijnlijk de komende tijd ietsje rustiger aan doen op Twitter. Dat constante polariseren en elkaar proberen te “framen” begint me steeds meer te storen. Zie bijvoorbeeld hoe de linkse roedel telkens losgaat op Wierd Duk, verschrikkelijk gewoon. Maar aan de andere kant gebeurt het ook.
    We moeten oppassen dat het niet een totaal verzuurde boel wordt in Nederland…

    Like

Geef een reactie

