In de media lazen we afgelopen vrijdag dat Defensie een nieuw concept heeft uitgedokterd op verzoek van het parlement: het Total Force Concept.

Kennelijk is het de bedoeling dat Defensie meer gebruik gaat maken van kennis en materieel aanwezig in de samenleving en vice versa. Verder lijkt het erop dat er op Human Resources gebied besparingen en synergie worden nagestreefd door gebruik te maken van ZZP’ers en door Defensie te laten poolen met overheid en/of bedrijfsleven.

Nu zit ik me al een tijdje af te vragen waar het eigenlijk heen gaat met oze Defensie, los van de kaalslag aan bezuinigingen de afgelopen jaren. Wat is überhaupt het idee achter onze krijgsmacht? De nationale grenzen beschermen? Tja, die hebben we niet meer. Samenwerken met andere EU-landen? Okay, maar met wie precies dan en wie doet wat en waarom?

Aangezien mijn grootvader van moederskant als Officier voor de Koninklijke Marine dienst deed op de kruiser Hr. Ms. De Ruyter en daarmee samen met schout-bij-nacht Karel Doorman ten onder ging in 1942 tijdens de Slag in de Javazee, volg ik de opvolger van dit schip, de Zr. Ms. de Ruyter, zo’n beetje via Twitter.

Ruyter Soerabaja
Hr. Ms. de Ruyter in 1942 aan de kade van Soerabaja

Ook dit is erg verwarrend, los van de inzet van de bemanning die volgens mij voortreffelijk is. Het schip heeft de afgelopen maanden dienst gedaan in de Egeische Zee en zou daar mensensmokkelnetwerken moeten opsporen maar werd meer dan eens (in totaal 23 keer) ingezet om drenkelingen aan boord te nemen en /of deze te detecteren en andere schepen erbij te roepen.

ruyt-2
Het fregat Zr.Ms. de Ruyter

Op zich prima dat deze mensen gered worden maar waarom worden ze vervolgens naar de EU gebracht? Een enkele keer werden drenkelingen door Zr. Ms. de Ruyter overigens afgeleverd bij de Turkse kustwacht, maar naar mijn idee werden ze in de meeste gevallen naar Italië gebracht (na een overstap op de Italiaanse kustwacht of andere schepen) om vervolgens ongehinderd de EU in te trekken als illegale migranten. Duidelijke cijfers daarover krijgen we niet.

Stop_the_boats_-_Operation_Sovereign_BordersNet als velen stoor ik mij eraan dat de EU geen duidelijk Sovereign Borders concept heeft zoals Australië. Frontex (met steun van de Koninklijke Marine) doet in veel gevallen dienst als een veerdienst.

Verder valt mij op dat de Nederlandse Marine steeds meer bestaat uit ondersteunende (logistieke) schepen in plaats van kruisers, laat staan vliegdekschepen die we in onze gloriedagen na WO2 nog hadden (het vermaarde vliegdekschip Karel Doorman).

Bij de landmacht zien we hetzelfde, steeds minder tanks. Waar we in de jaren tachtig nog ruim 900 tanks hadden hebben we er nu een stuk of twintig geleased van Duitsland geloof ik. Wellicht met fiscale bijtelling, je weet maar nooit…

Hoe het ook zij, een beetje balorig geworden lanceerde ik een peiling op Twitter over wat we nu eigenlijk willen, een Defensie met een duidelijke strategie (zoals een Sovereign Borders beleid) of een Total Force Concept?

Van mijn tijdlijn zag 93% meer in een Sovereign Borders beleid, maar minister Hennis herself maakte mij er attent op via Twitter dat de samenstelling van de krijgsmacht (c.q. het Total Force Concept) iets heel anders is dan het takenpakket (zoals bijvoorbeeld, een Sovereign Borders beleid).

schermafdruk-2017-01-14-15-06-20

Welnu, daarin moet ik de minister gelijk geven, bovendien zag ik dat ik in mijn peiling tweet Total Force Concept had verhaspeld tot Total Concept Force dus die tweet heb ik maar weggehaald. Altijd lastig die holle consultants kretologie. Snel reageren via Twitter kan wel eens tegen je werken: mea culpa.

Dit alles neemt niet weg dat de rare half/half constructie waarin we zitten met de EU ertoe leidt dat steeds meer taken worden afgestoten naar een centraal niveau of gedeeld wordt tussen landen, maar formeel zijn de lidstaten nog soeverein. Als gevolg hiervan wordt ook het Defensiebeleid er bepaald niet helderder op qua doel, strategie en middelen. Dat is misschien relevanter dan een flexibel eigentijds workforce of participatie concept.

Zolang de EU gedomineerd wordt door redelijk vage types als een Angela Merkel en een François Hollande op het niveau van de natiestaten en in het hoofdkantoor te Brussel door ongekozen koningen zoals de cynische Juncker of de wereldvreemde idealisten Timmermans en Mogherini hoeven we niet te verwachten dat er iets duidelijks uit de Brusselse bus komt in de zin van een Sovereign Borders beleid.

Toch heeft de West-Europese bevolking hieraan grote behoefte, lijkt mij. We betalen belasting voor een uitgeholde krijgsmacht waarvan niemand nog snapt waar die nu eigenlijk precies mee bezig is en welk doel of belang deze dient.

Ja, ik ben voorstander van een sterke Defensie, ik ben ook voorstander van een betere samenwerking binnen EU-verband (Europese landen in hun eentje zijn immers niet sterk genoeg gezien de aard van de bedreigingen) maar het moet wel duidelijk zijn dat onze nationale belangen gediend worden in die samenwerking.

Een Koninklijke Marine die ingezet wordt om illegale migranten naar de EU te vervoeren dient volgens mij niet onze belangen. Meer duidelijkheid krijgen over het beleid op dit soort punten is volgens mij een grotere prioriteit dan allerlei leuke participatie- en flexibiliseringsplannen volgens het Total Force Concept. Heb ik het nu goed geschreven?

 

 

 

 

Geef een reactie

