Het is vrijdag laat in de middag. Ik loop mijn stamkroeg Polarisatio binnen en bestel een biertje bij barman Joost. Het is vrij rustig. Alleen Peter, Klaas, Maria en Patricia zijn er.

Klaas vertelt dat hij vanochtend bij de Kruidvat is geweest en dat er een stelende asielzoeker werd betrapt, waarna het winkelpersoneel de politie belde die de man had afgevoerd.

Gelukszoekers zijn het, briest Klaas.

Wat ben jij toch een vuile nazi, begint Peter. Wat zou jij dan doen als je in een land woonde waar tien verschillende legertjes elkaar de tent uitvechten en je huis – of wat er nog van over was – zou elke dag gebombardeerd worden?

Jongens, doe even rustig aan, zegt de altijd verstandige Patricia en bestelt nog een sherry.

Het is wel zielig natuurlijk voor die mensen, maar kunnen wij ze allemaal wel helpen? brengt Maria te berde en neemt een trekje van haar sigaret. Het is toch wat tegenwoordig. Ik kan niet eens meer de eigen bijdrage van mijn ziektekostenverzekering betalen!

Ja, maar het is allemaal begonnen met Bush en zijn bommen. Onze Balkenende ging toch maar mooi op bezoek bij die Bush dus we hebben het aan onszelf te danken! briest Peter. Het is allemaal de schuld van de Amerikanen!

Klaas reageert. O, dus eerst zijn het de nazi’s, nu de Amerikanen en daarom moeten wij de hele wereld hier opvangen? Was Osama bin Laden niet begonnen met die ellende, nog  voor Bush überhaupt iets gedaan had?

Ja, maar Osama bin Laden hebben de Amerikanen zelf opgeleid in Afghanistan, weet Peter.  Het is dus allemaal onze eigen schuld. Kunnen die moslims echt niets aan doen.

Zo kan je wel bezig blijven, kaatst Klaas. Overal waar de islam komt is het dood en verderf, alle andere geloven kunnen optiefen als de mensen zich niet onderwerpen, dat is al 1400 jaar zo, is dat soms ook de schuld van de Amerikanen?

Ik vraag barman Joost of ik mag afrekenen.

Jongens, tabé, roep ik. Ik ga het even aan de overkant proberen. Hoor het wel als jullie eruit zijn!

 

 

Geef een reactie

