Laatst stuitte ik bij YouTube op een leuk stukje Theodor Holman van anderhalve minuut over de Cornelis Schuytstraat. Een winkelstraat in Amsterdam-Zuid die in de loop der tijden erg is veranderd, zoals Theodor kort en krachtig uitlegt. De winkels van toen zijn allemaal veranderd in “dure winkels” en restaurants. Een beetje bekakte straat voor de bon chic bon genre elite van Amsterdam-Zuid.

Roots
Het toeval wil dat er nogal wat roots van mijn familie in de Cornelis Schuytstraat liggen. Mijn vader en ik zijn er allebei geboren, niet letterlijk natuurlijk want dat gebeurde toen nog in het ziekenhuis, maar we hebben er allebei onze eerste levensjaren doorgebracht.

cor-schuyt-1Mijn vader, Johan Eduard geheten maar altijd Jan genoemd, is geboren op 26 juli 1931. Mijn grootouders woonden toen op het adres Cornelis Schuytstraat 5, zoals in de geboorteadvertentie  – uiteraard in het Algemeen Handelsblad – te zien is.

familie
Familie Gajentaan, eind jaren dertig

Een jaar of vijf later verhuisden ze één straat verder naar het adres  Johannes Verhulststraat 115 waar mijn grootvader de dierenartsenpraktijk die hij in 1927 was begonnen aan de Willemsparkweg voortzette, maar waar het gezin ook ging wonen.

Deze dierenartsenpraktijk in de Johannes Verhulststraat  bestaat nog steeds, maar is na de periode van mijn grootvader en mijn vader overgegaan naar andere dierenartsen.

Opvallend is dat terwijl dierenarts vroeger een echt mannenberoep was, de huidige maatschap volledig uit vrouwen bestaat. Het portiek hieronder roept heel wat herinneringen bij mij op. Je moest als klein mannetje hoog springen om de bel te raken, als de deur niet open stond!

schermafdruk-2016-12-17-17-18-36

Ook het hondje dat cartoonist Jo Spier in 1940 tekende voor het boek van mijn opa “Volgende patiënt!” vinden we terug bij de dierenkliniek Vondelpark zoals de praktijk nu heet, alleen wordt het hondje inmiddels vergezeld door een poesje.

 

cor-schuyt-2Maar goed, ik dwaal af; we hadden het over de Cornelis Schuytstraat.

Op 17 augustus 1959 zag schrijver dezes het levenslicht en na een kort verblijf in de Dijsselhofkliniek verscheen ook ik in de Cornelis Schuytstraat, maar dan op nummer 24.

Daar woonden mijn ouders met mijn anderhalf jaar eerder geboren zusje in een klein appartement op de eerste verdieping. Zoals Theodor Holman zegt in het filmpje had je vroeger al veel winkels in de Cornelis Schuytstraat, maar waren dat minder kakkineuze winkels dan nu het geval is.

Zo woonden wij boven de sigarenwinkel van Louis, een heel aardige kerel waarmee mijn vader het goed kon vinden. Je had ook een drankenhandel die later een Gall & Gall is geworden.  Iets verderop zat de melkboer Nan, met een lekker ruikende winkel vol melk, kaas en pudding en andere delicatessen.

schuyt5

Het echtpaar Nan had twee dochters, Eveline (hier links op de foto met mijn zusje) en Yvonne, die ongeveer dezelfde leeftijd hadden als mijn zusje en ik en waarmee we veel speelden.

Ik herinner me dat je lopend door de winkel van de Nan’s in het woongedeelte achterin kwam, waar op verjaardagen de traditionele stoelendans werd gehouden.

Verder staat me nog bij dat iedereen in de Cornelis Schuytstraat mij Janneman noemde.

Om een beetje in de begin-jaren-zestig-Cornelis-Schuytstraat stemming te komen, hieronder een kleine collage van familiefoto’s uit die tijd.

Zo rond 1964 maakte mijn vader een zelfde beweging als mijn grootvader in de jaren dertig, d.w.z. hij verhuisde naar de Johannes Verhulststraat 115 en nam daar de praktijk annex (toen nog) woning over. Mijn grootouders gingen toen wonen in Buitenveldert.

Maud4around1962Helaas was mijn moeder toen al ernstig ziek en zij zou op 13 juni 1965 overlijden in de Johannes Verhulststraat nr 115, nog maar 35 jaar oud.

Voor mij is het geluk en de onschuld van mijn jeugd daarom op een wonderlijke manier gekoppeld aan de Cornelis Schuytstraat, ook al woonden we daar in een piepklein appartementje in een straat met – toen nog – heel normale en totaal niet kakkineuze winkeliers, die mij Janneman noemden.

Het verloren paradijs, zou je kunnen zeggen.

Daarom roept de Cornelis Schuytstraat, al kom ik daar niet meer zo vaak, een bijzonder gevoel van nostalgie op.

P.s.

Over de Cornelis Schuytstraat en winkels gesproken: ik kan me nog goed herinneren dat ik in de jaren zestig en zeventig vaak verse vis moest kopen bij vishandel Balm, een mooie en goed geoutilleerde zaak in de Cornelis Schuytstraat op nr. 38.

Pas onlangs kwam ik erachter dat voor de oorlog (vanaf 1913) op hetzelfde adres de vishandel Dreyling & Co zat, destijds een begrip in Amsterdam-Zuid. Vermoedelijk is deze vishandel na de oorlog overgenomen door de familie Balm. Inmiddels is Balm er ook niet meer; op nr 38 bevindt zich nu een DA Drogist.

Eén van de vennoten van de vishandel Dreyling & Co was ene Lubart Gajentaan, broer van mijn overgrootvader Jan Gajentaan die op zijn beurt boekhouder en accountant was, maar zijn zoon en kleinzoon werden dus dierenarts. In 1926 is deze Lubart Gajentaan overleden, nog maar 55 jaar oud. De Gajentaan-roots in de Cornelis Schuytstraat gaan dus nog verder terug, dan ik dacht!

lubartlubart3

 

 

 

 

2 gedachtes over “Mijn wortels in de Cornelis Schuytstraat

  1. Mooi privé verhaal van Jan. Dan toch maar een stukje privé van mij: mijn moeder is 101 geworden en daarna vredig en ietwat dement gestorven. Mijn vader (bouwarbeider)’slechts’ 79 jaar. Cynisch zeg ik altijd, als ik het red, ik heb nog 8 jaar te gaan…

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

