Terwijl het radicale pietenbesluit van RTL nog steeds tot grote beroering leidt in ons land en de nieuwe verzetsheld (Zwarte Piet) Frits Wester inmiddels stoer gemeld heeft dat hij zich helemaal niets aantrekt van de nieuwe RTL-directieven, werd er vorige week ook gesproken over de mijter van de goedheiligman.

Het onderwerp kwam weer ter sprake mede naar aanleiding van deze tweet van PVV-parlementariër Martin Bosma.

Schermafdruk 2016-10-29 15.37.35.png
Hoe zat het ook alweer?

IMG_0548
Amsterdammertje

Hoe zat het ook alweer? De Amsterdamse Sinterklaas, maar ook de meeste andere Sinterklazen, droegen tot voor kort een christelijk kruis op de mijter maar in Amsterdam werd dat in 2006 vervangen door de drie Amsterdamse Andreaskruizen, waardoor het er sterk op leek dat de Sint een “Amsterdammertje” op het hoofd kreeg gezet en daardoor meer oogt als een overijverige gemeenteambtenaar dan als een bisschop.

In 2008, twee jaar nadat de Spaanse bisschop van zijn kruis was ontdaan, schreef Herman Vuijsje hier een uitstekend stuk over in het NRC waarin ook de historische achtergronden van de mijter met kruis goed uiteen worden gezet.

Het kruis was altijd een paaps symbool, maar dat betekent niet dat we Sinterklaas als een katholieke heilige moeten zien. Eerder was het de bedoeling om de draak te steken met religieuze symboliek. Streng-gereformeerden moesten  dan ook niets van Sinterklaas als rebels volksfeest hebben.

Zoals mijn grootvader in 1972 uiteenzette in een artikel over het ICA en het ontstaan van de grote Amsterdamse intocht in 1934, was de rechtzinnige Amsterdamse burgemeester De Vlugt daar destijds dan ook niet echt blij mee. Uiteindelijk besloot hij de Sint toch welkom te heten namens de stad. “Maupie, hoe heb je mij zo gek kunnen krijgen?” zei de streng-christelijke burgemeester toen tegen initiatiefnemer Dr. Maurits de Hartogh, aldus mijn grootvader in zijn artikel.

Dit sluit mooi aan bij de opmerkingen van Herman Vuijsje. Het Sinterklaasfeest is altijd een rebels feest geweest waarbij het nu juist de bedoeling was en is om eens met iedereen de draak te steken, vandaar ook de gedichten en de surprises en de hele fopperij met de Zwarte Piet maskerade. Misschien dat iemand dat eens goed kan uitleggen bij de inburgeringscursus?

Amsterdamse mijtercoup
Hoe het ook zij, in 2006 vond er in Amsterdam een soort mijtercoup plaats. Volgens het relaas van Vuijsje werd dat jaar de Amsterdamse Sint in het nieuw gestoken en waar voorheen een beroep werd gedaan op het Nijmeegse atelier Stadelmaier, gespecialiseerd in katholieke kerkgewaden, ging in 2006 de opdracht naar het atelier van de Stopera dat het nieuwe kostuum ontwierp.

Daarbij schijnt iemand van hogerhand de opdracht te hebben gegeven: het kruis moest weg! Dat deze ingreep na bijna zeventig blijde inkomsten in de hoofdstad vooral werd ingegeven door de behoefte de multi-etnische samenleving van Amsterdam te behagen werd bevestigd door de toenmalige Sint en tevens politie-commissaris Dries Zee, die zich daar kennelijk goed in kon vinden.

In die tijd vernamen we soortgelijke geluiden uit Antwerpen: in wijken met een grote hoeveelheid inwoners met een islamitische achtergrond zou de Sint met kruis niet meer getolereerd worden, waardoor de lokale politiek ook daar voor ontkruizing van de goedheiligman pleitte.

intocht-mijter
Mijn grootvader rond 1960 met de enige echte, waarachtige mijter

Terecht wees Vuisje er in zijn artikel op dat op die manier het einde zoek is. Onze bestuurders buigen als knipmessen voor ieder geluid van belediging of verontwaardiging uit het minderhedencircuit, maar onze eigen tradities worden één voor één afgeschaft of dusdanig gestript dat niemand er nog enige lol in heeft.

Intussen worden Divali (ik wens mijn hindoestaanse vrienden trouwens een fijne Divali) of het Offerfeest steeds uitbundiger gevierd. Met dat laatste (het vieren van niet-Nederlandse feesten) heb ik verder geen problemen, maar waarom zijn we zo overijverig bezig die van ons af te schaffen?

Wie was de dader?
Rest de vraag, wie in 2006 van hogerhand het bevel heeft gegeven aan het atelier van de Stopera om de Sint dat jaar te ontkruizen. Tot nu toe heb ik nog niet kunnen achterhalen wie de boosdoener geweest is.

Opvallend is wel dat toenmalig PvdA-wethouder Lodewijk Asscher (o.a. verantwoordelijk voor Financiën en Jeugd) in mei 2006 was aangetreden. Zou dezelfde Lodewijk Asscher die zich nu als Zwarte Piet-killer manifesteert, zich al in 2006 al aan de bisschoppelijke mijter hebben vergrepen? Bewijs daarvoor heb ik niet kunnen vinden, dus het is slechts één mogelijke theorie.

Feit is wel dat er steeds minder overblijft van onze eigen tradities en dat het bevrijdende element dat het Sinterklaasfeest als kinder- en familiefeest altijd zo bijzonder heeft gemaakt, het mogen spotten met van alles – van politiek tot en met religie – nu vakkundig de nek wordt omgedraaid door onze zelfislamiserende policor elite.

Daarom tot slot nog even een plaatje hoe de mijter eruit hoort te zien met een keurig kruis. En natuurlijk een Zwarte Piet met roe, welke laatste speciaal bedoeld is voor bemoeizuchtige politici!

 opa-lp

Advertenties

5 gedachtes over “Weg met de multiculti knuffelmijter

  1. Goh, dat wist ik niet eens, dat van de Amsterdamse mijter. Het is toch te erg voor woorden hoe men zich maar aan blijft passen aan anders gelovigen! De autochtone blanke, originele bewoners van Nederlander mogen straks niets meer. Waarom?! En het zijn zo vaak de linkse Nederlanders die met zulke achterlijke voorstellen komen. Waar gaat dit heen!? Tja.. Eigenlijk weten we het antwoord hierop wel….

    Like

  2. Het zal niet zonder slag of stoot gaan, maar we moeten Nederland terug veroveren. En dat kan alleen met een minister-president die zich onomwonden achter de Nederlanders schaart. Laten we in maart Geert Wilders een kans geven. Wat is het alternatief?

    Like

  3. Kent u dit boek trouwens?
    https://books.google.nl/books?id=gyBeHYkyqigC&dq=reformatorisch+dagblad+sinterklaas&hl=nl&source=gbs_navlinks_s
    Ik moet zeggen dat ik het zelf, als protestant, ook beter vind om het een christelijk symbool niet te profaneren door het op een kledingstuk van een sprookjesfiguur te plaatsen. De bezwaren van christenen zullen in Amsterdam geen rol hebben gespeeld, maar in dit seculariserende land vallen de belangen van moslims en christenen wel vaker samen.

    Like

    1. Ik ken het niet…
      Denk dat we het nu moeten plaatsen in het kader van veel vrijheden die verdwijnen door de opkomst van de islam. Daar ga ik niet aan meewerken.
      De protestanten konden zich in 1934 over hun eventuele bezwaren heen zetten.
      Dan moeten de moslims dat anno 2016 ook maar eens leren.
      Door dat multiculti geknuffel zakken we alleen maar achteruit.

      Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s