Zoals verwacht kon worden was het PVV-programmapunt van sluiting  van alle moskeeën en een verbod op de koran een hot item tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen gisteren. Hoewel Geert Wilders een sterke indruk maakte tijdens de debatten, zowel retorisch als inhoudelijk, slaagde Buma van het CDA erin de PVV-leider op dit punt het vuur nader aan de schenen te leggen.

Hoofdpijnpunt
Ik vind dit een ontieglijk hoofdpijnpunt. Wat moeten we hier nu van vinden? Ik denk dat Wilders zeker een punt heeft wanneer hij stelt dat er geen gematigde islam bestaat, hooguit gematigde moslims. Wilders heeft mijns inziens ook gelijk als hij wijst op de eindeloze rij van geweld- en terreurdaden in het Westen – en nog meer in de islamitische landen zelf – die keer op keer gerechtvaardigd worden door de daders vanuit hun interpretatie van de koran. De koran is dus een gevaarlijk boek!

Ik heb er geen geheim van gemaakt dat ik de PVV steun en in 2017 PVV zal stemmen, maar ik heb er ook geen geheim van gemaakt dat ik niet gelukkig ben met de idee van een sluiting van alle moskeeën in het nieuwe PVV-programma (het koranverbod stond al in het oude programma).

Dat is ook in lijn met mijn blogs van de afgelopen jaren, waarin ik me op dit punt altijd mariniste heb getoond: ik zit op de lijn van Marine Le Pen die  het probleem van de islam in het Westen anders benadert dan Geert Wilders, zoals zij al in 2011 aangaf.

Vorige week nog schreef ik daarover op mijn blog het artikel Het islamstandpunt van de PVV nader bekeken en ik schreef toen:

Laten we érgens beginnen. Laten we gewoon beginnen in lijn met het PVV program 2012 – 2017. Restricties opleggen, controle op moskeeën doorvoeren, islamitische scholen sluiten (wilde Fortuyn ook al), buitenlandse financiering én overheidsfinanciering voor moskeeën verbieden, etc.  Ook wat betreft de koran zou je kunnen beginnen restricties op te leggen, omdat proefondervindelijk bewezen is dat dit boek levensgevaarlijk is als het niet van de juiste context wordt voorzien. We tellen geloof ik wereldwijd iets van 30.000 aanslagen uit naam van de koran sinds 9/11. Middels verordeningen niet meer toestaan dat deze uitgedeeld wordt op straat of dat er reclame voor wordt gemaakt zou een eerste stap kunnen zijn.

Ik realiseer me dat ik mij met dit standpunt voor de echte diehard PVV’ers misschien buiten de orde plaats. Want de islam moet te vuur en te zwaard bestreden worden, vinden zij. Maar ik heb ook met mijn eigen geweten te maken. Het op korte termijn sluiten van alle moskeeën in Nederland acht ik niet alleen onhaalbaar, maar ook onwenselijk. Het geloof zal dan ondergronds gaan en de radicale stromingen worden daarmee juist in de kaart gespeeld.

Gisteren tijdens de Algemene Beschouwingen stelde VVD-leider Halbe Zijlstra dat er absolute vrijheid van godsdienst is in Nederland, tenzij mensen aantoonbaar willen overgaan tot geweld. Daarmee ben ik het ook niet eens! De radicale stromingen van de islam, die al decennia lang gefinancierd en aangemoedigd worden vanuit Saoedi-Arabië en Iran met medeweten van een wegkijkende en profiterende (denk aan de Clintons!) Westerse elite, zijn de voedingsbodem van de terreur die nu overal verspreid wordt.

Die radicale stromingen zoals salafisme moeten dus aangepakt worden, het moet zelfs keihard aangepakt worden, maar een totaalverbod op de islamitische religie is mij gewoon een straat te ver.

Het zal mij er dus niet van weerhouden volgend jaar PVV te stemmen en de PVV te steunen aangezien in het voor de overige 98% met het programma eens ben en ook geen alternatief zie. Tenslotte werken Geert Wilders en Marine Le Pen op Europees vlak ook prima samen, al zit Marine wat betreft islam op een iets andere lijn zoals hierboven aangegeven.

De VVD is al vijftien jaar een partij van lachebekjes (zoals Fortuyn stelde). Wim Kan maakte ooit een grap over het CDA: het is net een auto die met zijn richtingaanwijzer rechtsaf aangeeft, maar vervolgens linksaf slaat. Van de VVD kan je anno 2016 hetzelfde zeggen.

Ik blijf daarom de PVV steunen maar op het punt van sluiting van moskeeën maak ik dus een voorbehoud. Alle moskeeën in Nederland sluiten en de politie erop af sturen om korans uit de huizen te halen, vind ik gewoon geen goed plan. Waarvan akte.

Als de PVV wil gaan regeren in 2017 zal ze volgens mij dit punt moeten aanpassen. Of wil Wilders helemaal niet regeren en wacht hij liever tot de EU de komende jaren vanzelf uit elkaar dondert? Dat kan natuurlijk een overweging zijn, maar dat verandert niets aan mijn inhoudelijke stellingname.

4 gedachtes over “Nogmaals: het moskee- en koranverbod van de PVV

  1. Meneer Wilders heeft overduidelijk gelijk, maar de situatie is inmiddels zo ernstig dat gelijk hebben nu moet wijken voor snel resultaten boeken.

    En resultaat is minder islam in Nederland op welke manier dan ook, voordat het telaat is. Het is 5 voor 12.

    Like

Geef een reactie

