Beste landgenoten,

Hierbij een welgemeend sorry voor alle verbroken beloftes.

Sorry dat de coalitie die loon naar werken zou brengen al na twee weken kwartetten onder leiding van Wouter Bos uitgelopen was op een nivelleringsfeestje, waarbij de ziektekostenpremie op zo’n absurde manier in elkaar was gedraaid dat we maanden bezig waren om dat weer recht te trekken.

Sorry voor die valse start.

Sorry dat ik had beloofd dat er zou niet worden gemorreld aan de hypotheekrenteaftrek, dat er een belastingverlaging van 1000 euro zou komen voor ‘hardwerkende Nederlanders’ en dat er geen cent extra zou gaan naar Griekenland. Daar kwam natuurlijk helemaal niets van terecht.

Sorry dat er plotseling ook nog een half miljard euro extra naar ontwikkelingshulp ging.

Sorry dat we het economisch herstel twee jaar vertraagd hebben door tal van lastenverzwaringen en een fnuikende BTW-verhoging, die delen van het MKB in Nederland de nek om heeft gedraaid.

Sorry dat collega Lodi Asscher de arbeidsmarkt verstiert met zijn bureaucratische maatregelen. Aardige vent, maar geboren als ambtenaar. Dan krijg je dat.

Sorry dat na een soort fopliberalisering door partijgenoot Hans Hoogervorst in 2006 – die in feite een monopolie van zorgverzekeraars creëerde – de prachtige zorgsector in Nederland qua kosten bijkans verdubbelde maar de toegang tot die zorg steeds moeilijker werd, vooral voor mensen met weinig inkomen. U moet begrijpen dat veel partijgenoten van mij een aardig zakcentje verdienen in de zorgsector als zorgbobo of consultant, dus wij gaan als VVD niet meer te veel aan vertimmeren aan de verkeerde systematiek. Wel gaan we door met bezuinigen en uw zorglasten verder verzwaren, zo’n hoog eigen risico bijvoorbeeld brengt flink wat geld in het laatje.
zorg

Sorry dat ik de onderste steen boven beloofde meteen na de gruwelijke aanslag op vlucht MH17, maar al die jaren te labbekakkerig was om de primaire radarbeelden op te eisen bij de bevoegde autoriteiten in Oekraïne, Rusland en de VS (satellietbeelden).

Sorry dat we geen acht sloegen op het memo van vervangend ambassadeur Gerrie Willems die vier dagen voor het afschieten van MH17 keurig doorgaf dat het luchtruim boven Oekraïne niet meer veilig was, maar ik was die dagen juist druk doende in Brussel om de fantast Frans Timmermans een hoge positie te bezorgen bij de EU. Ik moest die man echt kwijt.

Over Oekraïne gesproken: sorry dat ik niets gedaan heb met de uitslag van jullie Oekraïne referendum, maar ik heb nu eenmaal een grote hekel aan meer invloed voor de kiezers. Wij, de elite, weten het toch beter!

Sorry dat de spaartegoeden en pensioenen van veel Nederlanders nu de bietenbrug opgaan door de absurd lage rente van de ECB, het kunst en vliegwerk van SuperMario dat de disfunctionele euro bij elkaar houdt.

O ja, ook nog een welgemeend sorry namens partijgenoot Gerrit Zalm dat hij ooit de Grieken in de eurozone verwelkomde met de historische woorden: “de prestaties van Griekenland zijn buitengewoon indrukwekkend”.
zalm

Sorry dat ik een streng immigratiebeleid beloofde maar dat er door het asielbeleid jaarlijks weer tienduizenden kanslozen voor de arbeidsmarkt bijkomen, met veelal een islamitische achtergrond. Met familiehereniging erbij weer een paar voetbalstadions vol kandidaten voor de parallelle samenleving, op uw kosten en op weg naar de volgende radicaliseringsgolf. Maar daar hebben we Diederik voor als streetbuddie; daar is hij echt enorm goed in.

Sorry dat ik als tijdelijk EU-voorzitter als een bedrijfspoedeltje achter Angela Merkel aanhuppelde en niet in staat was om het Verenigd Koninkrijk in de EU te houden, onze belangrijkste bondgenoot voor een decentrale EU.

Sorry dat ik het Plan Azmani voor structurele hervorming van het asielsysteem telkens weer vergeten ben zodra mijn chauffeur de grens overschrijdt op weg naar Angela en andere belangrijke vrienden. Er zijn nu eenmaal rangen en standen.

Sorry dat ik helemaal geen visie heb op Nederland als vrij en soeverein land, maar ja, een visie is nu eenmaal in mijn ogen een soort van olifant: die belemmert het zicht.

Sorry dat ik nog steeds niet uit de kast ben gekomen, maar Albert weet er meer van.

Ik heb er allemaal reuze spijt van, maar het is nu tijd om positief vooruit te kijken. Er is een stille meerderheid in Nederland die het roerend met mij eens is; ik heb er vannacht nog van gedroomd. Ik wil de stem van die stille meerderheid zijn. Ik wil het gif van pessimisme bestrijden.

O ja, als laatste: sorry dat ik ook de komende vier jaar – als het even meezit – weer jullie premier ben.

Met lieve groeten,

Mark
mark-rutte-slaapt

 

 

 

 

5 gedachtes over “Sorry

  1. -Sorry dat ik op Justitie zo lang Opstelten de hand boven het hoofd hield, ondanks mijn kennis over de bonnetjes, en over de affaire Demmink wil ik helemaal niet praten. Dat mag ook verder niet obderzocht worden. Sorry dat ik het vertrouwen in de politiek zo heb doen afnemen.

    -Sorry dat ik tijdens de verkiezingen beloofde dat de moordenaar van Fortuyn niet vervroegd vrij zou komen. Ik kletste maar wat, om stemmen te krijgen, want hij werd natuurlijk meteen vrij gelaten. Een welgemeend sorry, uit de grond van mijn hart.

    Liked by 1 persoon

  2. Jan, het is triest. De kritische pers van krant, radio, tv is volledig verdwenen, niemand meer die iets uitzoekt.
    Tegenwoordig organiseren “journalisten” als Twan Huys (die eerder Holleeder een podium gaf) een “correspondents dinner” zodat Rutte goedkoop kan scoren met gekochte grappen.
    De VPRO geeft hem een plek bij zomergasten over flauwekulzaken in plaats van eens serieus onderzoek naar de zittende machthebber te doen.
    Natuurlijk, het lijkt een studentikoze aardige vent, leuk op de sociëteit, lachen joh, maar het is natuurlijk ook een opportunist eerste klas die gedijt in de reusachtige schaduw van Merkels rug, altijd meeknikt en af en toe schaamteloos naar haar slijmt zoals met de toekenning van de four freedoms award.

    Liked by 1 persoon

Geef een reactie

