Gisteren las ik een analyse in The Economist over het nieuwe politieke schisma. De politieke strijd gaat niet meer tussen Links of Rechts, maar tussen pro of anti open borders. Leuke analyse dacht ik en ik twitterde het stuk, totdat ik het goed las. Het staat vol van baarlijke nonsens en is in feite een appèl om politieke allianties te vormen die iedere vorm van zinvolle grensbewaking voorkomen. Ik maakte mijn retweet weer ongedaan.

Een veel betere analyse van het vraagstuk publiceerde Alexander Sassen van Elsloo twee weken geleden in de Telegraaf: Globalisatie en terreur. Sassen van Elsoo geeft aan dat hij altijd voorstander was van vrijhandel in combinatie met vrije beweging van mensen, maar dat deze geleid heeft tot een cultuurclash (>Huntington) binnen naties en daardoor in de huidige vorm onhoudbaar is geworden.

Sassen van Elsloo heeft ook niet alle oplossingen paraat, maar dat de immigratie op enige wijze beperkt moet worden om een beter evenwicht te bereiken staat wel vast. Alex Sassen van Elsloo denkt dus na, hetgeen we helaas niet kunnen zeggen van de redactie van The Economist en ook niet van onze huidige EU- en nationale elites (met uitzondering van een Viktor Orbán) die maar doorgaan met hun open border filosofie en blind zijn voor de schadelijke gevolgen.

Niet alleen wordt Europa overlopen door miljoenen illegale migranten met als concreet gevolg extra aanslagen en verhoogde criminaliteit, ook is het gevolg hiervan dat de EU in een uiterst zwakke positie kwam te staan tegenover de Turkse president en de facto alleenheerser Erdoğan die de EU nu “bij de ballen” heeft. Vrijwel onweersproken kan  Erdoğan de raarste dingen uithalen op het vlak van mensenrechten en stelt ook nog eens allerlei eisen op het vlak van vrij visumverkeer tussen de EU en Turkije (weer een vorm van open borders).

Nu werkt de cynische EU-Turkije vluchtelingendeal redelijk, maar de migrantenstroom heeft zich grotendeels verplaatst naar Libië van waaruit migranten (vooral Afrikanen lijkt het) zich met peddelbootjes begeven tot vlak voor de Libische kust om daar opgehaald te worden door de schepen van veerdienst Frontex (waaronder ook die van onze Koninklijke Marine) om zich vervolgens naar Italië te laten brengen. Nu zal ieder weldenkend mens het ermee eens zijn dat zij gered moeten worden, maar waarom worden ze in vredesnaam naar de EU gebracht?

Gisteren stelde ik via Twitter de vraag wat er eigenlijk gebeurt met deze stroom migranten (merendeel niet-Syrisch) naar Italië. Wordt hun asielaanvraag terstond afgewezen? Worden ze vervolgens gelijk uitgezet? Zijn er percentages bekend?

Er kwam een twitter reactie van journalist Arnold Karskens: de illegale immigranten krijgen na aankomst een gratis treinticket. Bestemming naar keuze binnen Italië. Arnold verwees naar een reportage die hij twee weken geleden maakte voor PowNed. Inderdaad zien we dat de bootmigranten treintickets krijgen en vrijelijk door kunnen reizen. Dit alles omhuld met een waas van geheimzinnigheid door de Italiaanse autoriteiten die pottenkijkers in de vorm van journalisten duidelijk niet op prijs stellen.

Hoe is het in vredesnaam mogelijk, dacht ik. Wat een onvoorstelbare laksheid en wat een zuur gelag dat de met Nederlands belastinggeld betaalde Koninklijke Marine, onze nationale trots, nu feitelijk wordt ingezet om illegale mensenhandel te faciliteren. Met dank aan de EU en haar open grenzen beleid!

In januari jl. stond een interessant interview met de vaker door mij aangehaalde Britse migratiedeskundige prof. Paul Collier in Die Welt, waarin Collier hard uithaalde naar de Duitse bondskanselier Angela Merkel die hij ziet als hoofdverantwoordelijke voor de migratiecrisis. In dit interview zegt Collier buitengewoon verstandige dingen over grensbewaking. In plaats van ons vast te houden aan politieke dogma’s (zoals: zonder “Schengen” is er geen interne markt meer, och jee!) moet het vraagstuk eindelijk eens pragmatisch benaderd worden, aldus prof. Collier.

Als EU-landen bij hun nationale grensovergangen een technisch geavanceerde paspoortcontrole doorvoeren (scan paspoort + gezichtscontrole) hoeft dat niet meer dan 10 of 15 seconden per persoon te duren. Daarmee gaat de interne markt echt niet verloren! De veiligheid zal er wél op vooruit gaan, ook ten bate van de Nederlandse transportsector die nu geteisterd wordt door illegalen.

Buitengrenzen van de EU kunnen we bewaken door mobiele brigades ter zee, die migranten opsporen en drenkelingen redden (uiteraard) maar deze vervolgens escorteren naar safe havens buiten de EU.

Het is allemaal niet zo ingewikkeld. Een fysieke muur tussen staten is niet eens nodig. Eerder is er sprake van een muur die moet worden neergehaald, namelijk de muur die staat tussen normaal pragmatisch denken en handelen enerzijds en de politiek-correcte bevliegingen van Frau Merkel en de EU-top in Brussel anderzijds.

Rest de vraag wat er precies gebeurt met de illegale migranten die nu met duizenden tegelijk aankomen in Italië, mede dankzij onze Koninklijke Marine. Worden deze inderdaad na aankomst zonder al te veel controle op pad gestuurd met gratis treintickets waarna een aanzienlijk deel ongetwijfeld in de illegaliteit zal verdwijnen, wetende dat een asielaanvraag kansloos is? Tijd voor kamervragen!

p.s.
De foto boven dit artikel is afkomstig van de site Defensie.nl, artikel Marine redt voor de 4e keer migranten 

 

 

Advertenties

2 gedachtes over “Grenzen

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s