Sinds een jaar of drie blog ik veel over euro en EU. Dat komt voort uit een oprechte bezorgdheid dat Nederland maar ook ons geliefde Europa zoals wij het kenden met al haar culturen en talen, ten onder zal gaan aan het project van een relatief kleine elite: een Verenigd Europa met eenheidsmunt.

Zonder mezelf op de borst te willen kloppen, meen ik redelijk consistent te zijn geweest in mijn diagnose van de eurocrisis en ook in mijn recepten voor de oplossing ervan.

Wat betreft de euro heb ik in navolging van analisten die de materie beter kenden dan ik, zoals DFT goeroe Harry Geels en FTM-columnist Jean Wanningen, gewezen op de noodzaak van monetaire flexibilisering van de eenheidseuro. Ook columns zoals deze van DFT-goeroe Alexander Sassen van Elsloo die al jaren een terugkeer naar de gulden bepleit, waren  leerzaam om de financiële materie en het financiële wanbeleid van de politiek beter te begrijpen.

Monetaire oplossingsmodellen
Mijn voorkeursoplossing voor de eurocrisis was steeds The Matheo Solution van André ten Dam, het beste van twee werelden: behoud van de euro als betaalmiddel en stabiliteitsanker, maar terugkeer van noodzakelijke monetaire flexibiliteit (landspecifieke wisselkoersen en rentestanden). Ik heb ook steeds aangegeven dat er zes of zeven alternatieve monetaire oplossingen zijn, zie de matrix van Drs. Harry Geels.

Als niet-econoom ging het mij er vooral om een discussie aan te wakkeren. Helaas is die discussie in de politiek en in de gevestigde media tot de dag van vandaag nauwelijks op gang gekomen.

Nog steeds geen antwoord van Pechtold
In mijn open brief vorige week op de sitie van OpinieZ aan Alexander Pechtold heb ik voorgesteld een raadgevend referendum te houden over de EU met drie opties:
Nexit (1)  Hervormen naar een decentrale EU (2), of doorgaan met de Ever Closer Union (3).  Hervormen zou volgens mij gepaard moeten gaan met een monetaire flexibilisering van de eurozone waarvoor dus verschillende opties zijn, zie matrix Geels.

Toeval of niet, een dag na mijn brief aan Pechtold verscheen dit stuk in Die Welt over een onderzoek waaruit blijkt dat weliswaar 90% van de Duitsers in de EU wil blijven, maar ook dat maar liefst 62% van hen de EU wil hervormen en bevoegdheden naar het nationale niveau wil terughalen.

Dat betekent dat mijn optie 2 (EU hervormen richting een “EEG 2.0”) in ieder geval in Duitsland op een meerderheid zou kunnen rekenen. Gezien de nauwe economische verbondenheid van Duitsland en Nederland lijkt het me daarom helemaal niet zo gek die vraag ook voor te leggen aan de Nederlandse bevolking.

Van Alexander Pechtold heb ik helaas tot nu toe geen antwoord ontvangen.

Doordenderen
Intussen dendert de EU-elite (waaronder te verstaan zowel EU-elite als huidige nationale elites) gewoon door met hun EUtopia. Nog geen dag na de  #Brexit werden onze pensioenpotten aan Brussel overhandigd door de pensioenpottenrovers van de arbeid  om met #GeenStijl te spreken.

Zo kachelen we door richting #EUSSR en de Nederlandse bevolking wordt niet eens geraadpleegd. Als de bestuurselite blijft weigeren serieus werk te maken van een hervorming richting een decentrale EU, vervalt op enig moment de hervormingsoptie en zal de enige keuze zijn: uitstappen via #Nexit of je neerleggen bij #EUSSR.

Voor mij wordt het in dat geval #Nexit.

2 gedachtes over “#Nexit #EUhervormen of #EUSSR

  1. Enigszins geduld mag je wel hebben voordat de EU een soort USSR wordt. De huidige EU heeft ook vele jaren gekost voordat die tot stand kwam. Politieke hervormingen gaan NOOIT van de ene op de andere dag. En Pechthold? Och, ik ben jaren ook parlementsredacteur geweest. Politici reageren alleen op grote kranten, tegenwoordig op tv, als zij alleen denken te scoren…

    Like

    1. Dat van Pechtold was een beetje ironisch bedoeld Hans, al zou ik natuurlijk aangenaam verrast zijn als hij wel zou reageren 😉
      Wat betreft EUSSR: de Finse denktank Libera becijferde een paar jaar geleden dat de euro de deelnemende landen gemiddeld 10% welvaart heeft gekost met uitzondering van Duitsland. Dit in combinatie met de enorme misallocatie van belastinggelden, subsidies en niet renderende investeringen, doet toch de herinnering aan de USSR herleven bij mij…

      Like

Geef een reactie

