Anderhalf jaar geleden schreef ik voor de Dagelijkse Standaard een uitgebreide analyse: Hoe D66 een dogmatische wegkijkpartij werd. De aanleiding toen was het compleet negeren van Pechtold c.s. van de antisemitische braaksels die rapper Appa ventileerde bij de zogenaamde Palestina demo’s tegen een woest Allahu Akbar scanderende massa in de straten van Den Haag en Rotterdam.

Eigenlijk is er sindsdien niet zoveel veranderd, behalve dat de partij ongeveer gehalveerd is in de peilingen en nu op 12/13 zetels staat terwijl het er toen 25 waren en het premierschap lonkte voor Pechtold. Dat wenkende perspectief lijkt nu verder dan ooit voor de voormalige veilingmeester maar tot bezinning of koerswijziging heeft het niet geleid. Integendeel, de partij kiest de vlucht vooruit indachtig het eigen motto En nu vooruit! en profileert zich steeds meer als pro islamitische immigratie en anti-Israel partij.

D66verkiezingsprogramma

Die afkeer van Israel bij D66 gaat overigens verder terug dan menigeen (waaronder ook ondergetekende) dacht. Uri van As heeft daar laatst nog eens fijntjes op gewezen in dit stuk  over het duo Hans & Gretta en hun warme banden met de Palestijnse terreurvrienden waarmee ook Dries van Agt het zo goed kan vinden.

Dat gaat gepaard met mixed messages van D66. Aan de ene kant profileert de partij zich als middenpartij, het befaamde redelijk alternatief en roept dat ze voor versterking van de buitengrenzen zijn door de EU, wat volgens mij een illusie is zolang het huidige asielstelsel blijft bestaan. Een asielstelsel dat erop neerkomt dat een ieder die een Europees strand illegaal weet te bereiken bedolven wordt onder mensenrechten en jarenlange procedures, waardoor de betrokkenen in de meeste gevallen wel blijven, legaal of anders maar illegaal.

Van fundamentele analyses van het asielvraagstuk, zoals deze van de moedige (en nota bene linkse!) Britse migratieprofessor Paul Collier houdt D66 zich verre.

En nu lanceert Pechtold wéér een doldwaas plan: 75 miljoen euro om alle asielzoekers vanaf dag één Nederlandse les te geven. Nu ben ik zelf voor opvang in de eigen regio en stoppen met die hele asielwaanzin, maar goed, zolang Nederlanders in meerderheid van mening zijn dat Nederland moet blijven participeren in het mondiale asielsysteem heb ik me daarbij neer te leggen.  Maar slechts een deel van de gearriveerde asielzoekers kwalificeert zich volgens de regels die daarvoor opgesteld zijn.

Het lijkt me daarom een heel onzinnig idee – met ook nog eens een aanzuigende werking – om alle asielzoekers vanaf dag één Nederlandse les te geven. Beter zou zijn dat geld te investeren in snellere procedures, zodat de niet-rechthebbenden binnen enkele maanden daadwerkelijk vertrokken zijn.

Als vervolgens de resterende asielzoekers met grote kans op langer verblijf zo snel mogelijk Nederlandse les krijgen zal geen zinnig mens daar iets op tegen hebben, met nogmaals de kanttekening dat ik net als prof. Collier van mening ben dat het hele asielstelsel op de schop moet en wel per direct.

Ach ja, D66. Begin jaren negentig ben ik nog een paar maanden lid geweest, omdat ik dacht dat de partij wel zou passen bij mijn sociaal-liberale opvattingen. Bij de eerste de beste uitnodiging voor een lokale vergadering zat een min of meer dwingend advies dat leden zich met het openbaar vervoer of de fiets naar de genoemde locatie moesten begeven, want dat was beter voor het milieu.

Toen heb ik me maar weer afgemeld. Voor mij te drammerig.

2 gedachtes over “D66 kiest de vlucht vooruit

  1. Ach ja, ik heb in de tijd van Jan Terlouw ook nog even gedacht te stemmen op D66. Als alternatief van de PvdA die niet zo dacht als het gros van de arbeiders onder wie wijlen mijn vader als bouwvakker (niet waaronder want het gaat om personen). Er zaten toch in je familie D66-aanhangers? Kom met je billen bloot: waarop heb je de laatste verkiezingen voor TK gestemd? VVD of PVV? Je houdt je met politiek bezig. Daarom duidelijkheid.

    Like

    1. Ik heb altijd linkervleugel VVD gestemd en een enkele keer D66. Ik ben een sociaal-liberaal, geen typische D66’er.
      Sinds 2012 ben ik zwevende ivm onvrede over EU, euro en massa-immigratie en heb Christen-Unie (ivm hun kritische houding tegenover ESM) Artikel 50 en ook een keer PVV gestemd. Maar nog geen definitieve keuze gemaakt.
      Mijn oom Henk Gajentaan was mede ondertekenaar van het appèl in 1966 en is nog steeds actief als lid van D66. Hij is gepensioneerd diplomaat nu 77 jaar oud.

      Like

Geef een reactie

