In de jaren negentig, toen ik werkte als research associate bij het exclusieve headhunterskantoor Boyden in Amsterdam, las ik graag de Elsevier waarop het bedrijf een abonnement had. En meestal ging ik dan snel naar de column van één de meest interessante publicisten van die jaren: Pim Fortuyn.

Pim schreef op een heldere manier over politiek en samenleving en durfde zaken te benoemen zoals de ontsporende massa-immigratie, de nadelige gevolgen van islamisering of de ontwrichtende werking van de euro, die toen nog de euro-to-be was.

Jan Boyden
Ondergetekende in de jaren 90

In 1997 kocht ik zijn boek Zielloos Europa, waarin hij heel accuraat zijn kritiek gaf op het euro project en op de ontsporing van de EU in een los van het volk staand bureaucratisch bolwerk dat streefde naar een EU-superstaat in handen van een kleine elite.

Pim was niet tegen de EU, maar hij wilde een EU die weer met beide voeten op de grond zou staan, schreef hij. Net als zijn meeste voorspellingen en inzichten, was ook deze van een grote accuratesse. Op 20 augustus 2001 maakte Pim bekend in de politiek te willen en presenteerde zich als lijsttrekker van Leefbaar Nederland met zijn beroemde “At your service”gebaar.

pim2
At your service!

Ik zal niet achteraf beweren dat ik een Fortuynist was; dat was ik namelijk niet. Het is moeilijk te zeggen waarom; misschien dat ik zijn optreden af en toe iets te operette-achtig vond. Maar ik behoorde ook niet tot degenen die hem demoniseerden.

Sommige standpunten van Pim gingen me te ver, maar ik bleef het altijd inhoudelijk benaderen bij discussies aan de borreltafel en elders: “Ja, maar Pim heeft toch wel een punt met dit… of met dat…”.

Wat betreft de euro wisten we toen natuurlijk nog niet hoezeer Pim gelijk zou krijgen. We leefden in de wittebroodsweken van de euro die 1 januari 2002 werd ingevoerd, vier maanden voor de dood van Pim. Het was toen nog te vroeg om tot conclusies te komen; ik keek het neutraal aan en was nog niet de euro-scepticus die ik nu ben.

Ook wat betreft immigratie en integratie heeft Pim het gelijk aan zijn zijde gekregen. Als Nederland en West-Europa in het algemeen  toen hadden gedaan wat hij zei: de grens maar eens een tijdje op slot gooien en eerst werken aan de integratie/assimilatie van hier gearriveerde volksmassa’s uit alle windstreken had West-Europa er nu een stuk beter voor gestaan, is mijn overtuiging.

De rest is geschiedenis. Pim verliet Leefbaar Nederland en begon voor zichzelf met de Lijst Pim Fortuyn. Het was fascinerend, maar het werd ook steeds hectischer. Pim maakte heel goede punten, maar zijn uitspraken waren soms ook moeilijk te volgen. De demoniseringsmachine van policor Nederland draaide op volle toeren. Een gevoel van onheil in die laatste weken staat me nog bij.

De dag die iedereen zich nog herinnert: 6 mei 2002
In 2002 woonde ik nog in Amsterdam. We hadden voor de kinderen een caravan gekocht op een camping in Ermelo. Daar kwamen we in de namiddag aan op die gedenkwaardige maandag 6 mei die niemand zal vergeten. We wilden genieten van een zonnige dag met een aangename temperatuur. Toen kwam ineens de onheilstijding via de radio: Pim Fortuyn was neergeschoten bij het Mediapark in Hilversum.

Vandaag is het precies 14 jaar later. De euro functioneert nog steeds niet en wordt op de been gehouden door een uit zijn krachten groeiende geldscheppingsmachine, de ECB van Mario Draghi. De EU-bonzen gedragen zich arroganter dan ooit. De onvrede onder de bevolking over massa-immigratie, vooral als gevolg van asielwetgeving met een enorme aanzuigende werking, is groter dan ooit. De parallelle samenlevingen in veel steden van West-Europa die mede het gevolg zijn van het oprukken van de islam zijn broeinesten geworden van terreur.

Dat komt door onze “islamofobie” roepen policor politici en “intellectuelen” zoals Arnon Grunberg in koor. Ze kunnen zo hard schreeuwen als ze willen, maar de waarheid laat zich zo langzamerhand niet meer onder tafel moffelen.

Rest in Peace Pim Fortuyn.

 

Geef een reactie

