Net als veel Nederlanders maak ik me in toenemende mate zorgen over het falende EU/eenheidseuro beleid, over de door verkeerde wetgeving (asielwetgeving en familiehereniging) ongecontroleerde massa-immigratie en over de daaruit voortvloeiende islamisering en terreurdreiging, die – alle grafiekjes van Leo Lucassen ten spijt – met de dag voelbaarder wordt.

Wie mijn blogs van de afgelopen twee jaar over de Nederlandse en Europese politiek (voorheen schreef ik meer over de Surinaamse politiek, een interesse die nog stamt uit de jaren tachtig) heeft gevolgd, weet wel zo ongeveer hoe ik erin sta:

  • Ik ben voor het monetair flexibiliseren van de euro via TMS (The Matheo Solution) waardoor het mogelijk is een landenspecifiek monetair (rente- en wisselkoersaanpassingen) beleid te voeren en een EU-superstaat overbodig is, zonder dat we de voordelen van de euro als gemeenschappelijke munt opgeven. Pas als dat onmogelijk zou blijken te zijn ben ik voorstander van het terugkeren naar nationale munten, maar volgens mij kan dat al lang niet meer zonder een nieuwe zware financiële crisis te veroorzaken;
  • Stopzetten van de massa-immigratie door een complete herziening van de asielwetgeving (opvang in eigen regio wordt het uitgangspunt) en ook wetgeving op het vlak van familiehereniging (toetsing moet veel kritischer en wie komt en zich niet aan de wet houdt: meteen uitzetten). Probleem: de bevoegdheid daarvoor hebben we uit handen gegeven door allerlei EU- en VN verdragen te tekenen, maar dat zou hersteld kunnen worden als daarvoor een politieke meerderheid is in verschillende landen.
  • Stopzetten van islamisering door duidelijke maatregelen van de Nederlandse overheid: bouwstop moskeeën, radicale varianten islam (salafisme) verbieden, strenge controle op bestaande moskeeën en andere gebedshuizen. Voor een algeheel verbod op de islam ben ik niet.

Daarnaast vind ik uiteraard nog een heleboel andere dingen, maar de bovenste drie punten lijken me belangrijke uitgangspunten. Nu komt de hamvraag: op wie moet ik dan stemmen?

Om maar te beginnen met de PVV: ik ben zeker anders gaan denken over de PVV in de afgelopen twee jaar en heb ook heel prettige contacten met verschillende PVV’ers.  Natuurlijk heeft Geert Wilders op veel punten het gelijk aan zijn  zijde. Ironisch genoeg realiseerde ik me dat pas volledig, toen ik in 2014 een keer via YouTube een toespraak beluisterde van de islamofascistische braller Appa.

Dat neemt niet weg dat ik er op een aantal belangrijke punten toch anders in sta dan de PVV. Zie bijvoorbeeld het eerste punt, mijn pleidooi voor TMS en hervorming van de EU: Wilders wil er helemaal uitstappen. Daarnaast vind ik soms de toon van de PVV in het minderhedendebat te fel, waardoor alle nuance verloren gaat en er ook geen inhoudelijk debat ontstaat. Die bezwaren heb ik ooit uiteengezet in een dialoog met Dr. Gert Jan Mulder, zie hier en hier.

VNL dan? Tja, ik was VNL-lid maar heb dat in 2015 opgezegd vanwege de keuze voor Bram Moszkowicz als politiek leider. Gelukkig hebben de heren Bontes en Van Klaveren inmiddels hun fout ingezien en zijn de afgelopen maanden weer prima bezig. Het sterke Defensiestandpunt van VNL spreekt mij zeker aan. Aan de andere kant, wat VNL wil met euro en EU is mij niet geheel duidelijk. De partij is klassiek-liberaal, zelf ben ik van origine sociaal-liberaal wat zeker niet wil zeggen dat ik voor een grote bureaucratische overheid ben, integendeel, maar ik ben ook geen echte klassiek-liberaal die alles aan de vrije markt wil overlaten. Ergens er tussenin dus, het klink heel erg saai, maar het is nu eenmaal zo.

Blijven over, VVD en SGP. En je hebt ook nog de Ondernemerspartij van Brinkman en Scheringa. De VVD heeft zeker goede punten, maar zoals ik een paar dagen gelden al vaststelde, zolang de partij A zegt en B doet en bovendien totaal visieloos is op het belangrijke punt van euro en EU, is het voor mij geen optie meer.

Wat betreft de SGP; ik heb gisteren voor de grap nog even de Stemwijzer uit 2013 gedaan en kwam zowaar uit op de SGP (met VVD en PVV ex aequo als tweede). Elbert Dijkgraaf heb ik wel eens horen spreken bij het Forum voor Democratie en hij leek me een heel redelijke man, maar op een streng christelijke partij stemmen, dat is toch ook weer zo wat.

Ik ben niet gelovig net als mijn vader, mijn grootvader is zo rond WO2 van zijn (Nederlands-Hervormde) geloof gevallen. Een kleine christelijke partij stemmen kan een optie zijn als “proteststem”, ik deed het in 2012, maar ik pas daar denk ik toch niet echt bij als niet-gelovige met hooguit een vage cultuurhistorische affiniteit met het christendom.

En wat betreft de Ondernemerspartij, de heren Brinkman en Scheringa hebben natuurlijk ook een bepaald verleden. De lezer merkt het: ik kom er nog niet uit. Misschien moet ik het maar even laten rusten en me concentreren op mijn  werk.
De verkiezingen zijn pas in 2017. Of toch eerder?

 

 

 

Een gedachte over “Help! Op wie moet ik stemmen?

  1. Jan Gajentaan,

    U weet nog niet op wie u zal gaan stemmen!
    Zomaar een greep uit verschillende partijen, de PVV vindt u soms te Fel
    in een debat, verder spreken sommige punten u wel aan!
    De heren Bontes en van Klaveren zijn nu lekker bezig, volgens u!
    Toevallig heb ik naar een toespraak van Bontes zitten kijken, wat een
    ongelooflijke onbeschofte vlegel is dat, die noemen zich fatsoenlijker dan de PVV!
    Het lijken net twee papegaaien, ze praten in grove taal Geert Wilders na,
    een eigen inbreng hebben ze niet!
    Sorry, maar ik kan uw mening niet delen!

    Like

Geef een reactie

