Vanochtend werd ik wakker en ineens wist ik het. Nadat ik lang in het kamp van de thuisblijvers zat heb ik na een toenemende periode van twijfel besloten om woensdag a.s. bij het referendum over het Associatieverdrag met Oekraïne toch maar Nee te stemmen.

In eerdere blogs gaf ik aan dat het verhaal van Oekraïne en de dramatische situatie waarin het land terecht gekomen is  een lange voorgeschiedenis kent, met wat mij betreft een even dubieus en imperialistisch optreden van Rusland aan de ene kant als EU en USA aan de andere kant.

De hele voorgeschiedenis hiervan met ook het uiterst dubieuze optreden van de toen al eigenmachtig optredende Duitse bondskanselier Angela Merkel, leest u terug in de uitstekende longread over dit onderwerp van Wierd Duk van augustus vorig jaar.

De voorgeschiedenis deugt dus niet en ook het Associatieverdrag zelf zal tot hoge kosten leiden voor de West-Europese belastingbetaler was en is mijn overtuiging, al wordt dit natuurlijk in alle toonaarden ontkend door Rutte en Pechtold c.s.

Wat mij toch bleef dwarszitten is het simpele gegeven dat er nu eenmaal iets was toegezegd aan Oekraïne, dat de hoop op een beter (Europees) leven de bevolking daar mede had aangezet om in opstand te komen (daartoe aangemoedigd door het duo Van Baalen en Verhofstadt) en dat het nu alsnog blokkeren van de hele zaak vanuit Nederland terwijl het verdrag nog amper in werking is, op mij niet goed overkwam. Zie ook mijn blog  daarover.

Dit heeft ook te maken met onze betrouwbaarheid als staat: op een eenmaal gegeven woord kom je niet zo makkelijk terug, al is dit woord gegeven door ons parlement en regering en niet door de bevolking.

klamer
Prof. Arjo Klamer

Om dit verhaal niet te lang te maken: uiteindelijk ben ik toch over de streep getrokken om Nee te gaan stemmen door het heldere verhaal van prof. Arjo Klamer, de man die als lid van de Groep van 70 Nederlandse economen in 1997 feilloos alle huidige euro-ellende voorspelde.

In heldere bewoordingen legt prof. Klamer de vier hoofdargumenten uit om tegen te stemmen:

 

 

 

  1. Oekraïne is een door en door corrupt land en natuurlijk kun je ze helpen die corruptie te bestrijden, maar het land is niet rijp voor associatie met de EU;

  2. Vrijhandel met een straatarm land leidt per definitie tot een kaalslag in onze eigen industrie die op oneigenlijke manier beconcurreerd zal worden;

  3. Klamer wijst erop dat volgens Artikel 343 van het Associatieverdrag Oekraïne een EU/boekhoudkundig beleid zal moeten voeren, d.w.z. dat het zichzelf het graf in moet bezuinigen (zie ook Griekenland) en vervolgens voortdurend bij de EU en IMF aan zal kloppen voor steun (zie eveneens Griekenland);

  4. Het Associatieverdrag leidt tot allerlei geopolitieke onrust en heeft van Oekraïne een speelbal gemaakt van de grootmachten in plaats van een neutrale bufferstaat tussen Rusland en EU in, wat veel beter zou zijn.

Zie ook deze video van de argumentatie van prof. Arjo Klamer in het kort op de Facebook pagina van het Forum voor Democratie:

https://www.facebook.com/forumvoordemocratie/videos/845463865579326/?pnref=story

Kortom, het Associatieverdrag met Oekraïne is niet in ons belang, niet in het belang van de bevolking van Oekraïne en ook niet in het belang van de vrede en veiligheid in Europa.

Daarom zal ik op woensdag 6 april Nee stemmen.

Een gedachte over “Toch maar Nee

Geef een reactie

